تبلیغات
شهرستان گرمی (مغان)
» پانزده حدیث تکان دهنده در باب سپردن ریاست به غیر اهلش ( 1392/12/4 )
» سردار نقدی: مشاوری که توهین می کند، خبیث و "تقی زاده" دوران است ( 1392/10/12 )
» امام جمعه گرمی: حماسه نهم دی را امام حسین ع خلق کرد ( 1392/10/6 )
» فتنه گران با دشمن همصدا شدند هر‌گز فراموش نمی‌كنیم ( 1392/10/6 )
» گناه بزرگ فتنه‌گران ( 1392/10/5 )
» «۹ دی؛ روز شكست فتنه از مردم» ( 1392/10/5 )
» خواصی که عاقبت بخیر نشدند ( 1392/10/4 )
» نقض حقوق شهروندی نظامیان با چماق حقوقی ( 1392/10/4 )
» بیانات در دیدار اعضاى ستاد مركزى هیئت رزمندگان اسلام‌ ( 1392/09/29 )
» تحلیلی بر محیط انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان ( 1392/07/29 )
» نرمش قهرمانانه ( 1392/07/2 )
» دفاع مقدس ( 1392/06/31 )
» کلید بود یا سوئیچ بولدوزر‌؟ / حسین شریعتمداری ( 1392/06/12 )
» آغاز فعالیت چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخاب هیات رئیسه شورای اسلامی شهر گرمی ( 1392/06/12 )
» مواضع شگفت‌آور هاشمی/ مخالفت آشکارا با آرمان‌های امام ( 1392/06/3 )
» ما را بدبخت کردید حالا می‌گویید تقلب دروغ بود؟! ( 1392/05/28 )
» ماجرای خواندنی فرار 3 ایرانی از اسارت عراقی ها ( 1392/05/28 )
» نجفی در انتخابات 88 نظام را متهم به تجاوز کرد ( 1392/05/21 )
» عید سعید فطر مبارک باد ( 1392/05/17 )
» این گزینه‌ها مصداق اعتدال نیستند ( 1392/05/15 )
» خبرنگاران نقادانی هستند كه به اصلاح جامعه می اندیشند ( 1392/05/15 )
» وزیر دولت اعتدال : مقلد آقای منتظری هستم و این را مایه افتخار خود می‌دانم ( 1392/05/15 )
» روز قدس و توطئه‌های جدید در جهان اسلام ( 1392/05/9 )
» کیهان نوشت : مگر آن 25 میلیون رأی حق‌الناس نبود؟! ( 1392/05/9 )
» انتشار اسامی 23 عضو کابینه یازدهم ( 1392/05/7 )
» آشنائی با جریان پان ترکیسم 1 ( 1392/05/1 )
» نگرانی اصلاح‌طلبان از بازگشت عارف! ( 1392/04/30 )
» حمله علی مطهری به وزارت اطلاعات ( 1392/04/23 )
» حجت الاسلام علی امیدوار به عنوان امام جمعه بخش انگوت معرفی شد ( 1392/04/20 )
» هشدارهایی که امام خامنه ای پیشتر به انقلابیون منطقه دادند ( 1392/04/19 )

آشنائی با جریان پان ترکیسم 1



او فارس است ، شما كرد هستید ، ایشان بلوج اند ، من آذربایجانی ام ؛ هریك به كاری مشغولیم ، هریك ایده و اندیشه ای داریم  ، هریك در پی آرمانی  هستیم  ؛ هیچ فرقی نمی كند      . همه ایرانی هستیم  و پانتركیسم دشمن  همه ی ماست . طاعونی كه سالها پیش  سرازیر شده و  ایران و ایرانیت را تهدید می كند .

     در مورد وظایف و برنامه های پانتركیستها در دوران جدید پس از جنگ سرد و استقلال كشورهای آسیای میانه و قفقاز، بحثهای زیادی در محافل پان تركیستی در داخل تركیه، در جمهوری آذربایجان و خارج از این مناطق صورت گرفته است. اما هیچكدام از این بحث ها به اندازه پیشنهادات صبری بدرالدین برای پان تركیستها جذابیت نداشته است. می توان پس از ضیاءگوك آلپ، بدرالدین را مهمترین ایدئولوگ جریان پان تركیستی دانست.

     او در یكی از مقالات بسیار مهم خود كه در برگیرنده استراتژی پان تركیستها برای دستیابی به وحدت تركیه، قفقاز، مناطقی از ایران، افغانستان و كلیه جمهوریهای آسیای میانه و بخشهای شرقی چین است، ضمن نگاهی به گذشته پان تركیسم، می گوید كه تا سال 1991 (فروپاشی شوروی)، پان تركیسم تنها به عنوان یك ایدئولوژی وجود داشت اما پس از آن، اقدام های عملی برای آغاز مرحله نهادی جنبش پان تركیسم آغاز شد    .

تشكیل «مجمع خلق های ترك»     (TPA ) با شركت كشورهای ترك زبان تركیه، قفقاز، كشورهای آسیای میانه و گروههای ترك زبان سایر كشورها، نخستین گام در این جهت بود.

     این مجمع جلساتی را هر سال در پایتخت های كشورهای مذكور تشكیل داد، در آن مسایل جهان ترك به بحث گذاشته می شود. خلاصه استراتژی آینده ی پانتركیسم، آنگونه كه توسط بدرالدین مطرح شده است، به شرح زیر است :

از آن جا كه كشورهای دارای اقلیت های عمده ترك زبان در روسیه، چین، ایران، بلغارستان، یونان و افغانستان، نسبت به هر گونه حركت در رابطه با وحدت تركهای جهان حساس هستند و آن را در مورد تمامیت ارضی خود نوعی اقدام دشمنانه تلقی می كنند، پانتركیستها باید بسیار محتاط عمل كنند، تا دشمنی این كشورها و نیز جهان عرب را برنیانگیزند.

اصل ختنه

بدرالدین یك شیوه تدریجی را براساس آنچه كه او «اصل ختنه» (Principle of circumcision) می خواند توصیه كرده و كاربرد آن را مدنظر قرار میدهد. به نظر او در دوران قبل از ختنه، كودك را با اسباب بازی و شكلات و شیرینی سرگرم می كنند تا موعد مقرر فرا رسد و ضربه ناگهانی در اوج بی خبری كودك وارد شود. در این لحظه اجتناب ناپذیر، گریه كردن و مقاومت بیهوده است چون در واقع كار از كار گذشته است. وی یك استراتژی سه مرحله ای را برای رسیدن به آنچه كه ایجاد « فدراسیون تركها» می خواند پیشنهاد می كنند:

1ـ در مرحله نخست پانتركیستها بر ایجاد روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی میان تركها تاكید می كنند.

2ـ در مرحله دوم استحكام سیاسی در اولویت قرار خواهد گرفت، اما این استحكام سیاسی به شش كشور مستقل ترك روسیه سابق محدود خواهد بود.

3ـ مرحله سوم زمانی است (كه) حركت این كشورها به رهبری جنبش پانتركیستی، برای آزاد سازی خلقهای ترك و اتحاد سیاسی آنها از قید استعمار در روسیه (تاتارها، یاقوتها و ...) چین (اویغورها)، ایران (آذربایجانیها)، و غیره، آغاز خواهد شد. بدرالدین به دلیل حساس بودن دنیای غرب، روسیه و كشورهای منطقه به اقدامات تركیه، تاكید میكند در عین اینكه تركیه یك نقش محوری و رهبری كننده را در جریان پانتركی به عهده دارد اما در مراحل اولیه ادغام و اتحاد تركها، باید با احتیاط تنها بر جنبه فرهنگی رهبری تركیه تاكید كرد.

 به سوی اجرای استراتژی «ختنه»:

 گامهای عملی تركیه و پانتركیستها گرچه نمیتوان سند دقیقی برای اثبات ارتباط گروههای پان تركیستی تركیه با پیشنهادات استراتژیك بدرالدین به دست داد اما بررسی اقدامات عملی دولت تركیه در سالهای دهه 1990 و اوایل قرن 21 به خوبی نشان میدهد كه این گامهای عملی در واقع چیزی جز گامهای تدریجی پانتركیسم به سوی فراهم ساختن شرایط برای رسیدن لحظه موعود، یعنی لحظه ختنه (چه در رابطه با جمهوریهای ششگانه آسیای میانه و قفقاز و چه كشورهای دارای گروههای تركزبان) نمیتواند باشد. در واقع باید گفت كه « فرصتهای طلایی» (از نظر خود پانتركیستها) فراهم شده است. سقوط شوروی بار دیگر پس از گذشت 70 سال از سقوط دولت تركهای جوان و فروپاشی عثمانی، دولت تركیه را به وسواس انداخته و آنها را همانند رهبران ثلاثه تركهای جوان به تبدیل پانتركیسم به استراتژی و ایدئولوژی رسمی سیاست خارجی خود واداشته است. در جریان ده سال گذشته، دولت تركیه گامهای زیر را به عنوان گامهای آغازین مرحله نخست استراتژی نوین پانتركیسم برداشته است:

 1ـ تشكیل مجمع خلقهای ترك (TPA ) متشكل از تركیه، جمهوری آذربایجان، پنج جمهوری آسیای میانه و گروههای پانتركیست كشورهای غیر ترك دارای گروههای ترك زبان. این مجمع هر ساله جلساتی را كه به اجلاس « سران ترك» معروف است و تاكنون هشت اجلاس آن در پایتختهای مختلف منطقه برپا شده است، تشكیل داده است. در این اجلاسهای سران و نمایندگان گروههای پانتركیست، مسایل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی كشورهای ترك تبار مورد بحث و بررسی و چارهیابی قرار می گیرد.

2ـ تلاش برای ترویج فرهنگ، زبان و سیستم سیاسی تركیه در جمهوریهای فوقالذكر از طریق كمك به نشریات پانتركی، چاپ كتابها و نشریات تركی با استفاده از حروف لاتین (به جای حروف عربی ـ فارسی) و تركی استانبولی، از جمله چاپ كتابهای آموزشی در مدارس و حتی چاپ كتابها و نشریات اسلامی به تركی استانبولی و حروف لاتین. تاسیس مدارس در سطوح مختلف از ابتدایی تا تاسیس موسسات آموزشی عالی در این جمهوریها و تدریس تركی استانبولی و تاریخ رسمی مورد نظر پانتركیستها بخش دیگری از اقدامات دولت تركیه است. دولت تركیه و موسسات غیر دولتی پانتركیست تاكنون چندین دانشگاه، و صدها دبیرستان و دبستان در سراسری جمهوری ها تاسیس كرده و به آنها كمك مالی میدهند.

3ـ كمك به تاسیس شبكه های رادیویی و تلویزیونی و پخش برنامه های هنری، تاریخی، سیاسی مورد نظر تركیه، چه از طریق كانالهای رسمی تلویزیون خود تركیه و چه از طریق كانال هایی كه برای جمهوری های فوق به كمك متخصصان فنی و كارشناسان هنری، ادبی،تاریخی و سیاسی پانتركیست وابسته به تركیه ساخته میشود. تركیه از طریق این پوشش وسیع ماهوارهای به ترویج زبان، فرهنگ، شیوه زندگی و سیستم سیاسی مورد نظر خود در این جمهوری ها می پردازد.

4ـ تاسیس مدارس مذهبی به شیوه مدارس امام خطیب تركیه در این جمهوریها و چاپ كتب مذهبی، نظیر قرآن و سایر كتابها به منظور جلوگیری از فعالیتهای مذهبی جمهوری اسلامی و عربستان سعودی. علاوه بر دولت تركیه، موسسات غیر دولتی، به ویژه موسسات اخوت اسلامی (طریقت) نیز در این رابطه فعال هستند. یكی از فعالترین این موسسات غیر دولتی، هیاتهای مذهبی وابسته به فتحاله گوسن هستند كه صدها مدرسه مذهبی در این جمهوریها تاسیس كرده و به ترویج زبان و فرهنگ تركیه دست میزنند.

5ـ اعطای بورسیه های تحصیلی گسترده، به دانشجویان این جمهوریها و نیز به دانشجویان ترك زبان كشورهای منطقه، برای تحصیل در دانشگاهها و موسسات آموزشی عالی تركیه. تركیه هر ساله هزاران بورسیه به این كشورها و گروهها واگذار میكند، و در جریان اقامت آنها در تركیه، علاوه بر آموزش زبان تركی استانبولی، ایدئولوژی پانتركیسم طی برنامه های آموزشی ویژه به آنها ارائه می شود تا پس از بازگشت به كشورهای خود، به عنوان فرستادگان و فعالان جریان تركی و رواج فرهنگ، زبان و ارزشهای سیاسی و اجتماعی تركیه به عنوان رهبر نهضت پانتركی عمل كنند.

6ـ تلاش برای بازسازی اقتصادهای ویران شده جمهوریهای ششگانه سابق روسیه، از طریق فعالیتهای شركتهای تجاری، اقتصادی، دولتی و غیر دولتی تركیه در زمینه های گوناگون فنی، تولیدی، صنایع تجاری، راهسازی و انواع قالب های اقتصادی دولت تركیه و شركتهای وابسته به آن یا شركتهای غیر دولتی تركیه كه در طول ده سال پس از فروپاشی شوروی صدها قرارداد گوناگون در این زمینهها با دولتهای آسیای میانه و جمهوری آذربایجان بسته اند.

7ـ اعطای وامهای گوناگون به دولتهای جمهوریهای ششگانه فوقالذكر برای بازسازی اقتصادی و پیشبرد توسعه اقتصادی و فرهنگی این جمهوریها. این وامها گاه از طریق خود تركیه و شركتهای ترك و گاه نیز با وساطت تركیه، از طریق كشورهای اروپایی، اسرائیل و آمریكا به این جمهوریها واگذار میشود.

8ـ اتحاد و اتئلاف با كشورهای غربی و غیر مسلمان به منظور افزایش توانمندی خود برای فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی در آسیای میانه و قفقاز و مهمتر از آن مقابله با نفوذ كشورهای رقیب نظیر ایران كه زمینههای خوبی برای فعالیتهای مقابل و خنثی كردن تلاشهای پانتركیستی تركیه دارند. تركیه گاه از طریق ائتلاف با آمریكا و اسرائیل (پیمان استراتژیك 1994 تركیه ـ اسرائیل) و انجام پروژههای مشترك اقتصادی و صنعتی در آسیای میانه و قفقاز، به اعمال فشار علیه ایران و سایر كشورهای منطقه پرداخته است. دست پنهان جریان پانتركیستی در ورای مخالفت های آمریكا به مشاركت ایران در كنسرسیوم نفتی قفقاز، و عبور لوله های انتقال نفت آسیای میانه از ایران را نباید از نظر دور داشت. علاوه بر این، تركیه و جریان پانتركیستی از قدرت مالی و سیاسی و نظامی این كشورها به ویژه (آمریكا و اسرائیل) به خوبی استفاده كرده و از طریق بستن پروژه های مشترك در زمینه های فوق،از توان مالی، نفوذ سیاسی، قدرت نظامی و دانش فنی این كشورها در راه اجرای استراتژی پانتركی خود بهره برداری كرده است.

ادامه دارد ...






ادامه مطلب...