تبلیغات
شهرستان گرمی (مغان)
» پانزده حدیث تکان دهنده در باب سپردن ریاست به غیر اهلش ( 1392/12/4 )
» سردار نقدی: مشاوری که توهین می کند، خبیث و "تقی زاده" دوران است ( 1392/10/12 )
» امام جمعه گرمی: حماسه نهم دی را امام حسین ع خلق کرد ( 1392/10/6 )
» فتنه گران با دشمن همصدا شدند هر‌گز فراموش نمی‌كنیم ( 1392/10/6 )
» گناه بزرگ فتنه‌گران ( 1392/10/5 )
» «۹ دی؛ روز شكست فتنه از مردم» ( 1392/10/5 )
» خواصی که عاقبت بخیر نشدند ( 1392/10/4 )
» نقض حقوق شهروندی نظامیان با چماق حقوقی ( 1392/10/4 )
» بیانات در دیدار اعضاى ستاد مركزى هیئت رزمندگان اسلام‌ ( 1392/09/29 )
» تحلیلی بر محیط انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان ( 1392/07/29 )
» نرمش قهرمانانه ( 1392/07/2 )
» دفاع مقدس ( 1392/06/31 )
» کلید بود یا سوئیچ بولدوزر‌؟ / حسین شریعتمداری ( 1392/06/12 )
» آغاز فعالیت چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخاب هیات رئیسه شورای اسلامی شهر گرمی ( 1392/06/12 )
» مواضع شگفت‌آور هاشمی/ مخالفت آشکارا با آرمان‌های امام ( 1392/06/3 )
» ما را بدبخت کردید حالا می‌گویید تقلب دروغ بود؟! ( 1392/05/28 )
» ماجرای خواندنی فرار 3 ایرانی از اسارت عراقی ها ( 1392/05/28 )
» نجفی در انتخابات 88 نظام را متهم به تجاوز کرد ( 1392/05/21 )
» عید سعید فطر مبارک باد ( 1392/05/17 )
» این گزینه‌ها مصداق اعتدال نیستند ( 1392/05/15 )
» خبرنگاران نقادانی هستند كه به اصلاح جامعه می اندیشند ( 1392/05/15 )
» وزیر دولت اعتدال : مقلد آقای منتظری هستم و این را مایه افتخار خود می‌دانم ( 1392/05/15 )
» روز قدس و توطئه‌های جدید در جهان اسلام ( 1392/05/9 )
» کیهان نوشت : مگر آن 25 میلیون رأی حق‌الناس نبود؟! ( 1392/05/9 )
» انتشار اسامی 23 عضو کابینه یازدهم ( 1392/05/7 )
» آشنائی با جریان پان ترکیسم 1 ( 1392/05/1 )
» نگرانی اصلاح‌طلبان از بازگشت عارف! ( 1392/04/30 )
» حمله علی مطهری به وزارت اطلاعات ( 1392/04/23 )
» حجت الاسلام علی امیدوار به عنوان امام جمعه بخش انگوت معرفی شد ( 1392/04/20 )
» هشدارهایی که امام خامنه ای پیشتر به انقلابیون منطقه دادند ( 1392/04/19 )

پانزده حدیث تکان دهنده در باب سپردن ریاست به غیر اهلش



مدیران و مسئولینی که بدون شایستگی پست گرفته و پست عطا می کنند،F00001بخوانند- 



رسول خدا (ص): هر که در میان چند مسلمان یک نفرشان را رئیس قرار دهد و بداند در میان آن چند نفر کسی بهتر و لایق تر و عالم تر به کتاب خدا و سنت نبیش است، به خدا و رسولش و همه مسلمانان خیانت کرده است.  

 

1- قال الامام الصادق (علیه السلام): مَن تَوَلّی اَمراً مِن اُمُورِ النّاسِ وَ فَتَحَ بابَهُ وَ رَفَعَ سِترَهُ وَ نَظَرَ فی اُمُورِ النّاسِ کانَ حَقًّا عَلَی اللهِ اَن یؤمِنَ رَوعَتَهُ یومَ القِیامَةِ وَ یدخِلَهُ الجَنّةَ.

امام صادق(علیه السلام) فرمود: کسی که کاری از کارهای مردم را به عهده بگیرد و او درب محل کار خود را روی مردم باز کند، پرده ها و موانع را کنار بزند و با دقت به فکر اصلاح امور مردم باشد، بر خداوند است که روز قیامت او را در امان قرار دهد و به بهشت برد.

بحار الأنوار، ج 75، ص 340

 

2- و یروون عن النبیّ (صلّی الله علیه و آله) أنّه قال: «من تولّى شیئا من امور المسلمین فولّى رجلا شیئا من أمورهم و هو یعلم مكان رجل هو أعلم منه فقد خان اللّه و رسوله و المؤمنین»

روایت كنند از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) كه فرمود: هر كه‏ متصدى یك كارى از مسلمانان باشد و مردى را بر یكى از كارهایشان بگمارد و بداند جاى مردى كه از او عالم تر است، البته كه خیانت كرده بخدا و رسول خدا (ص) و همه مؤمنان. 

كنز الفوائد و التعجب، ج‏2، ص: 283

 

3- النبی (صلّی الله علیه و آله) : من تقدّم على المسلمین و هو یرى أنّ فیهم من هو افضل منه، فقد خان اللَّه و رسوله و المسلمین.

پیامبر (صلّی الله علیه و آله) : آن كس كه خود را پیشواى مسلمانان قرار دهد، در صورتى كه مى‏داند در میان آنان كسى برتر از او وجود دارد، به خدا و رسول خدا و به مسلمانان خیانت كرده است.

الحیاة با ترجمه احمد آرام، ج‏2، ص: 586

 

4- قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله) : مَنِ استَعمَلَ عامِلاً مِنَ المُسلِمینَ وَ هُوَ یعلَمُ اَنَّ فیهِم اَولَی بِذلِکَ مِنهُ وَ اَعلَمُ بِکِتابِ اللهِ وَ سُنَّةِ نَبِیهِ فَقَد خانَ اللهَ وَ رَسولَه وَ جَمیعَ المُسلِمینَ.

رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمود: هر که در میان چند مسلمان یک نفرشان را رئیس قرار دهد و بداند در میان آن چند نفر کسی بهتر و لایق تر و عالم تر به کتاب خدا و سنت نبیش است، به خدا و رسولش و همه مسلمانان خیانت کرده است 

جامع الصغیر، ج 1، ص 455

 

5- رَسُولُ اللَّهِ (صلّی الله علیه و آله) ‏: أیّما رجل استعمل رجلا على عشرة أنفس علم أنّ فی العشرة أفضل ممّن استعمل فقد غشّ اللَّه و غشّ رسوله و غشّ جماعة المسلمین.

رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) : هر كس مردى را بر ده تن ریاست دهد و بداند كه میان آنها كسى هست كه از او برتر است پس با خدا و رسول خدا و جماعت مسلمین تقلب كرده است.

نهج الفصاحه

 

6- قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله) : اَصلِح وَزیرَکَ فَاِنَّهُ الَّذی یقُودُکَ اِلَی الجَنَّةِ اَوِ النّارِ.

رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمود: وزیر خود را صالح گردان، زیرا همانا او کسی است که تو را به بهشت یا جهنم می برد. 

بحار الأنوار، ج 74، ص 166

 

7- قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله) : مَن وَلّی شَیئاً مِن اَمرِ اُمَّتی فَلَم ینصَح لَهُم وَ یجتَهِد لَهُم کَنَصیحَتِهِ لِنَفسِهِ کَبَّهُ اللهُ عَلی وَجهِهِ یومَ القِیامَةِ فِی النّارِ.

رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمود: کسی که متولی کاری از کارهای امت من شود و همان طور که برای خود دل می سوزاند برای امت من دل نسوزاند و خیر خواهانه و با تلاش برای آنان قدم بر ندارد، خداوند در قیامت او را با صورت در آتش می اندازد 

تاریخ بغداد، ج 8، ص 472

 

8- قال الامام علی (علیه السلام): یستَدَلَّ عَلَی ادبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ َتقدیمِ الاَراذِلِ وَ تَاخیرِ الاَفاضِلِ.

امام علی (علیه السلام) فرمود: چهار چیز باعث شکست دولت ها می شود: ضایع کردن اصول (مسائل مهم) و سرگرم شدن به فروع (امور کم اهمیت) و و به کار گماردن آدم های پست و کنار گذاردن انسان های فاضل.

غرر الحکم، ص 342

 

9- قال الامام علی (علیه السلام) : اَمّا لا یکُن حَظُّکَ فی وِلایتِکَ ما لا تَستَفیدُهُ وَ لا غَیضاً تَشتَفیهِ وَلکِن اَمانَةُ باطِلٍ وَ اِحیاءُ حَقٍّ.

امام علی (علیه السلام) (به ابن عباس) فرمود: مبادا هدف تو از فرمانروایی، سودجویی و جمع مال، یا خنک کردن خشمی باشد. بلکه باید هدف تو از بین بردن باطل و احیاء حق باشد.

مناقب، ج 2، ص 101

 

10- قال الامام علی (علیه السلام) : مَن لَم ینصِفِ المَظلوُمَ مِنَ الظّالِمِ سَلَبَهُ اللهُ قُدرَتَهُ.                                        

امام علی (علیه السلام) فرمود: هر صاحب قدرتی که داد مظلوم را از ظالم نگیرد و به یاری مظلوم نشتابد، خداوند قدرتش را از او می گیرد

 غرر الحکم، ص 341

 

11- قال الامام علی (علیه السلام): اَدِقُّوا اَقلامَکُم قارِبُوا بَینَ سُطُورِکُم وَ احذِفُوا عنّی فُضُولَکُم وَاقصُدُ واقصد المَعانی وَ اِیاکُم وَ الاِکثارَ فَاِنَّ اَموالَ المُسلِمینَ لا تَحتَمِلُ الاَضرارَ.

امام علی (علیه السلام) (به کارگزاران خود) فرمود: نوک قلم ها را تیز کنید، سطرها را نزدیک هم قرار دهید، مطالب اضافی را حذف کنید، و از زیاده روی در نوشتن بپرهیزید، زیرا اموال مسلمانان تحمل ضرر و زیان را ندارد.

وسائل الشیعه، ج 17، ص 404

 

12- قال الامام علی (علیه السلام): جُودُ الوُلاةِ بِقیء المُسلِمینَ جَورٌ وَ خَتَرٌ.

امام علی (علیه السلام) فرمود: بذل و بخشش کارگزاران از بیت المال، ظلم و خیانت است.

غرر الحکم، ص 343

                                                                      

13- قال الامام علی (علیه السلام): مَنِ اختالَ فی وِلایتِهِ اَبانَ عَن حِماقَتِهِ.

امام علی (علیه السلام) فرمود: کسی که به مقام خود مغرور شود پرده از حماقت خود برداشته است. 

غرر الحکم، ص 346

 

14- قال الامام علی (علیه السلام) : تَجاوَز مَعَ القُدرَةِ وَ اَحسِن مَعَ الدَّولَةِ تَکمُلُ لَکَ السِّیادَةَ.                      

امام علی (علیه السلام) فرمود: در موقع اقتدار گذشت کن و زمانی که به مقام رسیدی، نیکی کن تا ریاست و آقایی تو کامل شود.

مستدرک الوسائل، ج 12، ص 347

 

15- قال الامام علی (علیه السلام) : مَن رُفِعَ بِلا کِفاتِهِ وُضِعَ بِلا جِنایةِ.

امام علی (علیه السلام) فرمود: کسی که بدون شایستگی (مقامش) بالا رود، بدون جرم پایین کشیده شود.

غرر الحکم، ص 344

 

********

امام خمینی (ره):

-                  این مقامات تمام مى‏شود؛ آنى كه هست خدمت است. آدم متعهد در هرجا باشد، اگر دید خدمتش خوب است آن جا، بیشتر دلگرم است. ممكن است كه یك نفر؛ مثلًا، فرض كنید كه نخست وزیر بوده است، لكن اگر این نخست وزیر ببیند كه در یك جایى كار بهتر مى‏كند، آدم متعهدى است مى‏رود آن جا. یك نفر در دادستانى مقام داشته است، وقتى دید كه یك كسى از خودش بهتر مى‏تواند كار كند برود آنجا، برایش فرق نكند؛ یعنى، هدفش این باشد كه خدمت بكند، نه هدفش این باشد كه مقام داشته باشد.

 

-                  انسان هم خودش مى‏تواند خودش را بشناسد، هیچ كس بهتر از خود انسان، البته بسیارى از اوقات هم انسان از خودش هم غفلت مى‏كند، اما بسیارى از اوقات هم هست كه انسان خودش درك مى‏كند كه چى دارد مى‏كند و در دلش چى مى‏گذرد؛ ماها نمى‏دانیم، اما خدا مى‏داند. انسان مى‏فهمد كه اگر انتقاد بكند، آیا این انتقاد سازنده است یا انتقام است. خودش مى‏فهمد- یعنى، غالباً مى‏فهمد- خودش مى‏فهمد كه این كه در این پست هست، پست را دوست دارد یا خدمت را دوست دارد. این چون خدمتگزار است، دلبسته به این پست هست، یا خیر؛ دلبسته به این پست است، خدمتگزارى پیشش خیلى مهم نیست.

 

-                  خوب، ادعاش را مى‏كند، و مى‏كند هم خدمت، عمده آن جهت است كه انسان واقعاً بداند كه یك روزى جواب باید بدهد. هیچ، هیچ شبهه در این نیست كه ما یك روزى باید جواب بدهیم. هر كداممان، هر كارى انجام بدهیم، یك روز جواب مى‏خواهد، انتقاد بكنیم، یك روز جواب مى‏خواهد؛ انتقام‏گیرى باشد، یك روز جواب مى‏خواهد؛ و بدرفتارى باشد، یك روز جواب مى‏خواهند از ما ...

 

-                  اگر انسان در خودش ادراك كرد كه من بروم آن بالا را بگیرم، بداند كه این كار، یك كار شیطانى است، این كار ازش نمى‏آید. اگر در ذهنش این است كه برویم یك كارى انجام بدهیم براى جمهورى اسلام، این كار الهى است و ازش هم كار مى‏آید. این محكى است كه انسان خودش غالباً مى‏تواند تشخیص بدهد. گاهى هم البته اشتباه دارد؛ یعنى، گاهى هم بر خود انسان مخفى است یك مسائلى.

 

-                  ... باید كسانى كه مى‏خواهند یك كارى بكنند، باید فكر این باشند كه شایسته این كار هستند یا نه! ...

 

-                  ... اگر چنانچه انسان دنبال این باشد كه حالایى كه من رئیس دولت هستم، بروم دنبال رفقایى كه همراه من هستند، كار آمد باشند یا نباشند، به این كار نداشته باشد، بداند كه این كار، كار شیطانى است.

صحیفه امام   ج367   19   ص : 366

-                    گاهى وقتها خود انسان هم در اشتباه است لكن باید فكر كند حالا این كارى كه من دارم مى‏كنم و این قدر خوشحالم براى اینكه براى خدا این كار را كردم، اگر یك كسى بهتر از من این كار را انجام بدهد، حاضرم كه این را به او بدهم و خوشحالتر هم بشوم براى اینكه، او بهتر براى خدا كار مى‏كند یا نه. اگر اینجا آدم فهمید كه نه، این طور نیست، حاضر نیست این كار را، بداند این خدایى نبوده- صرف خدایى- اخلاص نبوده در آن. آنى كه براى ما فایده دارد اخلاص است كه براى خدا هم كار بكنیم، خدا هم احتیاجى به هیچ چیز ندارد، احتیاجى به اخلاص ما هم ندارد. خدا مى‏خواهد كه، میل دارد، یعنى میل به آن معنایى كه دیگران دارند نه، انبیا را فرستاده كه تربیت كنند، مردم را نجات بدهند. نجات مردم هم به این است كه دنبال انبیا باشند و انگیزه‏هایشان هم انگیزه انبیا باشد؛ نمى‏توانیم به آن قدر، به هر اندازه‏اى كه مى‏توانیم. البته ما نمى‏توانیم كه انگیزه‏اى كه حضرت امیر دارد ما داشته باشیم، این معلوم است كه ما نمى‏توانیم. اما مى‏توانیم كه یك انگیزه‏هایى داشته باشیم كه مشابه او باشد، برویم طرفِ آن طرف.

صحیفه امام، ج19، ص: 448





ادامه مطلب...